تعمیر موتورخانه

تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه

تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه
زمان مطالعه: 6 دقیقه

روش تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه

تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه یکی از اقداماتی است که با تغییر هر فصل باید انجام گیرد. بازدهی و عملکرد عالی موتورخانه به صورت مستقیم با تنظیم صحیح دمای آن مرتبط است. ترموستات ها وظیفه ی تنظیم و کنترل درجه حرارت مرکزی سیستم موتورخانه را برعهده دارند. ترموستات های مورد استفاده در ساختمان های مسکونی و اداری از دو نوع ترموستات دیگ یا مشعل و ترموستات پمپ شوفاژ هستند. ترموستات، با فعالیت خود تفاوت دمای آب در مسیر رفت و برگشت در سیستم را تنظیم می کند.

تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتور بر اساس فصول مختلف، متفاوت است. همواره باید مراقب باشید که بین پمپ و ترموستات مشعل، اختلاف دمای لازم را رعایت کنید. ابتدا لازم است هر یک از ترموستات های جداری و مستغرق را در محل مناسب خود نصب کرده و دمای آنها را تنظیم کنید. تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه در فصول مختلف به شرح زیر می باشد:

  1. دمای مناسب دیگ موتورخانه برای فصل پاییز بین 60 تا 70 درجه و دمای مناسب پمپ سیرکولار 10 تا 15 درجه کمتر از آن است.

دمای مناسب دیگ موتورخانه برای فصل زمستان بین 70 تا 85 درجه و دمای مناسب پمپ سیرکولار 10 تا 15 درجه کمتر از آن است.

 

 

روش های افزایش بازده ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه

موتورخانه و ترموستات

 

این مقاله به شما پیشنهاد می شود : تعمیر موتورخانه

 

 

اختلال عملکرد ترموستات دیگ

یکی از عوامل مهم در تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه، رعایت اختلاف دمای حداقل 10 درجه بین آنها است. اگر این اختلاف کمتر از 10 درجه باشد، پمپ سیرکولار مجبور است مدت زمان بیشتری به فعالیت بپردازد تا بتواند این اختلاف دمای نادرست را جبران کند. این امر باعث کاهش بازدهی و طول عمر مفید دستگاه می شود.

این محتوا به شما پیشنهاد می شود :   آموزش تعمیر و نگهداری موتورخانه

دومین علت مطرح شده در اختلال عملکرد ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه، وجود هوا در سیستم است. برای رفع این مشکل باید سیستم را هواگیری کنید. بر اساس ارتفاع آب مورد نیاز، باید مقداری آب آماده کنید تا وارد سیستم نمایید. برق سیستم را قطع نمایید. یک شیر آب را در ساختمان باز کنید تا آب موجود در لوله ها کاملا تخلیه شود. سپس مقدار آب که از قبل آماده کرده بودید را وارد سیستم کنید. به این ترتیب سیستم شما هواگیری خواهد شد.

یکی دیگر از علل اختلال عملکرد و لزوم تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه، استفاده از ترموستات های جداری برای تنظیم موتورخانه است. این ترموستات ها به دیگ و مشعل، شوک های مداومی وارد می کنند که در جهت تنظیم دائمی دمای آب است. این امر باعث می شود تا سیستم برقی و سیم پیچ های پمپ پس از مدت کوتاهی دچار فرسودگی و از کار افتادگی شوند. به عنوان مثال، کوپلینگ های پمپ یکی از حساس ترین اجزای پمپ ترموستات دیگ در برابر شوک های ترموستات جداری هستند.

 

 

اختلال عملکرد ترموستات دیگ

ترموستات سیرکولار

 

 

 

بررسی عملکرد سیستم و کنترل آن

تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه مرهون رعایت برخی نکات ظریف است. به عنوان مثال، روغن کاری صحیح و اصولی پمپ سیرکولاتور می تواند نقش مهمی در عملکرد صحیح پمپ ایفا کند. هرچه یک پمپ سیرکولاتور دوره های OFF و ON کمتری را تجربه کرده باشد، عمر طولانی تری خواهد داشت؛ بنابراین روغن کاری مرتب این پمپ باعث می شود تا طول عمر سیستم پمپ موتورخانه و ترموستات دیگ بیشتر شود.

یکی دیگر از نکات بررسی ترموستات دیگ، دقت به زمان کاری مشعل و میزان گاز مصرفی آن است. اگر از ترموستات روی پمپ سیرکولاتور استفاده شود، علاوه بر افزایش بار کاری سیرکولاتور، میزان گاز مصرفی و زمان کار مشعل نیز افزایش می یابد. اگر مجبور شدید از ترموستات روی پمپ سیرکولاتور استفاده کنید سعی کنید دمای آن را با ترموستات یکسان کنید تا بازدهی و عمر دستگاه حفظ شود.

این محتوا به شما پیشنهاد می شود :   تعمیر موتورخانه کردان تهران

 

 

 

تعمیر انواع تاسیسات سرمایشی و گرمایشی

تعمیر موتورخانه ، مشعل ، انواع آبگرمکن ، فن کویل ، شومینه ، کولر آبی و …

44668973 021

 

 

روش های افزایش بازده ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه

تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه با روش های اصولی، باعث افزایش بازدهی و عملکرد صحیح آن خواهد شد. ابتدا باید در نظر داشت که تنظیم اصولی ترموستات باعث حفظ دمای مناسب موتورخانه و آب درون سیستم می شود، در نتیجه تایم فعالیت پمپ و موتورخانه کمتر شده و طول عمر آن بیشتر خواهد شد. برخی دیگر از روش های افزایش بازدهی ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه شامل موارد زیر می باشند:

  1. بررسی مشعل موتورخانه و چک عملکرد آن. اگر فن مشعل گازی یا بلبرینگ آن دچار آسیب شوند، علاوه بر کاهش بازدهی موتورخانه باعث بروز سر و صدای بسیار زیادی می شوند. این امر می تواند به حدی شدید باشد که آرامش محیط ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد.
  2. بررسی پمپ آب. پمپ آب موتورخانه یکی از اجزای حیاتی سیستم سیرکولار به شمار می رود. خرابی پمپ به صورت ایجاد صدای ناهنجار و زیاد مشخص می شود. تاب برداشتن محور پمپ آب، تراز نبودن کوپلینگ ها، گیر کردن مواد در پروانه و خرابی یاتاقان ها، جز علل شایع سر و صدای پمپ هستند.
  3. مهار ورود هوا در لوله ها. یکی از علل شایع بروز سر و صدا در لوله های سیستم موتورخانه و پمپ، ورود هوا به آنها است. در لوله های آب گرم به صورت طبیعی پدیده ی هوا گرفتگی رخ می دهد و لازم است به صورت دوره ای برای هواگیری آنها اقدام نمایید.

 

 

روش تنظیم ترموستات دیگ

ترموستات دیگ

 

 

حفظ عملکرد سیستم

اگر سرویس دوره ای تجهیزات و تنظیم ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه به صورت روتین و مرتب انجام نگیرد، باید منتظر خرابی و فرسودگی زودهنگام تجهیزات ترموستات دیگ و پمپ موتورخانه باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *