تعمیر موتورخانه

اجزای موتورخانه ساختمان

اجزای موتورخانه ساختمان
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اجزای اصلی موتورخانه ساختمان کدامند

موتورخانه ساختمان محل نصب تجهیزات مکانیکی و الکتریکی متعددی است. اجزای موتورخانه ساختمان در انواع کوچک و بزرگ آن تقریبا مشابه هستند؛ تنها وجه افتراق آنها وجود برخی امکانات جانبی اضافی است که در موتورخانه های بزرگ تر تعبیه می شود. هر موتورخانه دارای اجزای اصلی شامل: دیگ، مشعل، بویلر و چیلر، منبع کویل، پمپ، لوله های موتورخانه و سیستم هوشمند کنترل گر، می باشد. این قطعات در هماهنگی کامل با یکدیگر، عملکرد کلی موتورخانه را رقم می زنند. در صورتی که نیاز به سرویسکار برای تعمیر و سرویس موتورخانه در تهران دارید می توانید با شماره های اعلام شده در ارتباط باشید .

 

اختلال عملکرد هریک از اجزای موتورخانه ساختمان باعث بروز علائم مشخصی خواهد شد. آشنایی با قطعات و علائم هشدار مرتبط با خرابی آنها می تواند در تعمیر و نگهداری صحیح موتورخانه موثر باشد. به عنوان مثال؛ در صورت کاهش فشار آب سیستم، باید به فکر نشتی آب از لوله ها یا دیگ باشید. در مواردی که مشعل حین روشن شدن صدای زیادی تولید می کند باید به فکر عدم تناسب هوا و سوخت در محفظه احتراق، مناسب نبودن سطح دودکش نسبت به مشعل، انسداد فیلترها و دریچه های کنترل گر، باشید.

 

 

اجزا موتورخانه ساختمان

نمای شماتیک موتورخانه

 

 

کارکرد اجزای اصلی موتورخانه در تامین آب گرم و سرد

اجزای اصلی موتورخانه در تامین انرژی لازم برا گرم کردن سیال، انتقال آن به سیستم گرمایشی ساختمان و جایگزینی آن با سیال دارای دمای پایین تر، نقش دارند. لوله کشی مرکزی و محیطی موتورخانه برای انتقال سیال مورد نظر تعبیه شده اند. در ساختمان های مسکونی از بویلر( شوفاژ) برای تامین آب گرم استفاده می شود. انرژی مورد نیاز بویلر از احتراق سوخت های فسیلی یا الکتریکی در مشعل تامین می شود. آب گرم تولید شده، توسط لوله ها به بخش های مختلف ساختمان منتقل می شود.

این محتوا به شما پیشنهاد می شود :   تعمیر موتورخانه کردان تهران

اگر اجزای موتورخانه ساختمان بر اساس سیستم بسته برای انتقال آب طراحی شده باشند، بویلر فقط آب گرم لازم برای تامین گرمایش ساختمان را فراهم می کند. در سیستم های باز می توان از آب گرم تولید شده در بویلر برای مصارف روزمره نیز استفاده کرد. ساختمان هایی که در موتورخانه خود چیلر دارند، می توانند آب سرد مورد نیاز برای تامین سرمایش ساختمان را فراهم کنند. پمپ های موتورخانه عامل اصلی تامین نیرو جهت حرکت سیالات در سیستم موتورخانه هستند.

 

تعمیر انواع تاسیسات سرمایشی و گرمایشی

تعمیر موتورخانه ، مشعل ، انواع آبگرمکن ، فن کویل ، شومینه ، کولر آبی و …

44668973 021

 

مشعل موتورخانه

مشعل یکی از اصلی ترین اجزای موتورخانه ساختمان است. سوخت مورد استفاده در مشعل موتورخانه های ساختمان اغلب از گاز شهری تامین می شود. با روشن شدن مشعل، پره های دیگ داغ شده و این گرما به سیال درون سیستم منتقل می شود. آب گرم شده از طریق پمپ وارد لوله ها شده به رادیاتور یا منبع کویل وارد می شود تا مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که نیاز به سرویسکار برای تعمیر و سرویس مشعل در تهران دارید می توانید با شماره های اعلام شده در ارتباط باشید .

مشعل یکی از اجزای اصلی موتورخانه است و خرابی آن به علل مختلفی از جمله موارد زیر رخ می دهد:

  1. انسداد نازل سوخت
  2. قطع اتصال رله و پیه جرقه زن
  3. فاصله بیش از حد الکترودها از یکدیگر
  4. گرفتگی لوله مکش هوا در مشعل
  5. اتمام سوخت یا کاهش فشار سوخت وارد شده به محفظه احتراق

در صورت بروز هر یک از مشکلات ذکر شده، مشعل موتورخانه ساختمان قادر به روشن شدن نمی باشد.

 

 

مشخصات اجزا موتورخانه ساختمان

اجزای موتورخانه

 

 

دیگ موتورخانه ساختمان

یکی دیگر از اجزای موتورخانه ساختمان که نقش حیاتی در تامین گرما برای سیال را بر عهده دارد، دیگ است. شایع ترین مشکل محتمل در دیگ های موتورخانه، سوراخ شدن دیگ و نشتی سیال از آن است. جنس اغلب دیگ های موتورخانه از چدن می باشد و نسبت به عوامل محیطی مقاومت بالایی دارد. در صورت فرسودگی دیگ و نشتی سیال، فشار آب سیستم کاهش می باشد. سایر مشکلات دیگ شامل موارد زیر است:

  1. رسوب ناخالصی های سیال در دیگ و انسداد مسیرهای ورودی و خروجی مایع
  2. اختلال ترموکویل و خاموش شدن چراغ پیلوت
  3. یخ زدگی لوله میعانات در دیگ های چگالشی جدید
  4. اختلال عملکرد ترموستات دیگ بخار
  5. عدم تولید آب گرم و گرمایش نامنظم آب
این محتوا به شما پیشنهاد می شود :   علت صدای زیاد موتورخانه

 

 

سرویسیار24 در سریع ترین زمان ممکن در خدمت شماست 

برای تماس کلیک کنید 09197841667

 

 

پمپ سیرکولار

از جمله دیگر اجزای اصلی موتورخانه می توان به پمپ سیرکولار اشاره کرد. عامل تامین نیرو محرکه لازم جهت انتقال سیال از دیگ به لوله ها و رادیاتورها، پمپ می باشد. خرابی پمپ عمدتا با کاهش فشار آب سیستم همراهی دارد. پمپ ها را در نزدیکترین فاصله ممکن نسبت به دیگ و منابع سیال نصب کنید تا از ماکزیمم ظرفیت آنها استفاده شود.

 

 

لوله های موتورخانه ساختمان

لوله ها در موتورخانه ساختمان، نقشی معادل با عروق بدن انسان بر عهده دارند. فرسایش لوله، شکستگی، یخ زدگی و سوراخ شدن آنها می تواند در عملکرد اجزای موتورخانه ساختمان اختلال جدی ایجاد کند. به طور کلی استفاده از لوله های فولادی تشکیل شده از فولاد آلیاژ، فولاد کربن و استیل استنلس، برای سیستم های گرمایشی بسیار مناسب است.

 

 

اشنایی با موتورخانه ساختمان

اتصالات موتورخانه

 

 

منبع کویلی در موتورخانه

یکی دیگر از اجزای موتورخانه ساختمان که جهت ذخیره و نگهداری آب گرم مورد استفاده قرار داده می شود، منبع کویلی نام دارد. آب داغ و بخار حاصل از آن از طریق دیگ وارد منبع کویلی می شود و سپس در سیستم جریان می یابد. اگر منبع خراب شده باشد علائمی مانند: وجود ذرات ریز در سیال، گرم نشدن آب و بوی بد آن، بروز پیدا می کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *