کولر آبی

تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی

تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی
زمان مطالعه: 7 دقیقه

تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی

کولر آبی از قطعات مختلفی تشکیل شده و برای اینکه بتواند عملکرد مناسب و مفیدی داشته باشد، باید قطعات مختلف آن به طور مداوم مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند. در حقیقت ساختار این سیستم به گونه‌ای است که برای خنک‌سازی محیط همه اجزای آن باید به صورت دقیق و منظم با یکدیگر کار کنند. در همین راستا باید بدانید برخی از قطعات این وسیله مانند تسمه کولر آبی نیاز به تعویض دوره‌ای داشته و نباید در این امر تاخیری ایجاد شود. در غیر این‌صورت می‌تواند خسارات زیادی به سیستم سرمایشی وارد کرده و منجر به بررسی تخصصی و تعمیر کولر آبی گردد.

بنابراین تمامی افرادی که از این وسیله سرمایشی استفاده می‌کنند باید نکات مهم تعویض تسمه کولر را به خوبی آموزش ببینند تا در صورت نیاز بتوانند اقدامات مورد نظر را انجام دهند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم داریم در خصوص تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی مطالب مهمی را خدمتتان ارائه نماییم.

 

 

نحوه تعویض و تعمیر تسمه کولر آبیتعویض و تعمیر تسمه کولر آبی

 

 

 

عملکرد تسمه کولر آبی

تسمه کولر یک نوار بلند است که از متریال پی‌وی‌سی تولید می‌شود. این قطعه از یک سمت به موتور کولر آبی و از سوی دیگر به پروانه آن متصل می‌گردد. به این ترتیب می‌تواند نیرویی مکانیکی تولید شده توسط موتور را به پروانه‌ منتقل کرده و باعث چرخیدن توربین یا پروانه سیستم سرمایشی شود.

بنابراین یکی از مهم‌ترین کارکردهای تسمه کولر ممانعت از داغ شدن و سوختن موتور یا دینام کولر است. در واقع وجود تسمه کولر در تبدیل انرژی الکتریکی موتور به انرژی مکانیکی و انتقال آن به پروانه برای تولید هوای خنک ضروری می‌باشد.

 

 

سرویسیار24 در سریع ترین زمان ممکن در خدمت شماست 

برای تماس کلیک کنید 09197841667

 

 

تعیین زمان تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی

در قسمت عملکرد تسمه کولر آبی متوجه شدید این قطعه تاثیر بسیار مهمی در ساختار کولر بر عهده دارد. به همین دلیل اگر دچار مشکل شود، در عملکرد کولر اختلال ایجاد شده و حتی منجر به خراب شدن یا سوختن موتور نیز می‌شود. لازم به ذکر است تسمه از وسایل مصرفی کولر است و باید عملکرد آن مدام مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز تعویض گردد.

این محتوا به شما پیشنهاد می شود :   انتخاب کولر آبی بر اساس متراژ

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های زمان تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی سر و صدای زیاد تولید شده توسط کولر حین کار کردن است. علاوه بر آن عدم تولید باد خنک توسط این وسیله سرمایشی یکی دیگر از نشانه‌های زمان تعویض تسمه محسوب می‌شود. لازم به ذکر است در این حالت‌ها تسمه شل یا پاره شده که باید فوراً تعویض گردد.

 

 

نحوه تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی

برای اینکه تسمه کولر آبی را تعویض نمایید در ابتدا باید کولر را کاملاً خاموش کنید و مطمئن شوید که به برق متصل نباشد. پس از آن باید دریچه کولر را باز کرده و درصورتیکه مشاهده نمودید تسمه پاره، خمیده یا شل شده و به خوبی نمی‌چرخد باید آن را در آورده و یک تسمه جدید را جایگزین آن کنید. توجه نمایید که برای قرار دادن تسمه جدید در جای خود اول باید قسمتی که به موتور متصل است را انداخته و سپس با چرخاندن پروانه، تسمه را در جای خود به آرامی قرار دهید.

علاوه بر آن هنگام خرید تسمه توجه کنید، نمونه جدیدی که تهیه می‌کنید باید برای کولر مناسب باشد. به همین دلیل بهتر است که تسمه قدیمی را همراه خود داشته باشید و با توجه به شماره مندرج بر روی آن، اقدام به خرید نمایید.

 

 

تعمیر انواع تاسیسات سرمایشی و گرمایشی

تعمیر موتورخانه ، مشعل ، انواع آبگرمکن ، فن کویل ، شومینه ، کولر آبی و …

44668973 021

 

 

اهمیت اندازه مناسب تسمه

در صورتی‌که اندازه تسمه بزرگتر از حد نرمال و مناسب برای کولر آبی باشد، به درستی در جای خود قرار نمی‌گیرد و باعث عملکرد نامناسب سیستم سرمایشی می‌گردد. در واقع شل بودن تسمه منجر به قرار نگرفتن مناسب آن روی پولی‌ها شده و صدای زیادی از کولر حین کار کردن شنیده می‌شود. همچنین باید توجه کنید در صورتی‌که تسمه سفت باشد، فشار زیادی به موتور وارد می‌شود. در این حالت موتور بار زیادی را تحمل کرده و احتمال گیرپاژ کردن و حتی سوخت آن افزایش پیدا می‌کند.

 

 

اموزش تعویض و تعمیر تسمه کولر آبیتعیین زمان تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی

 

 

 

انتخاب اندازه مناسب تسمه

برای اینکه متوجه شوید اندازه تسمه مناسب است یا خیر، باید چک کنید که فاصله قرار گرفتن تسمه روی پولی‌ها در قسمت بالا و پایین به اندازه یک بند انگشت باشد. روش دیگر بررسی وضعیت موتور کولر آبی پس از خاموش کردن است. اگر وقتی موتور را خاموش می‌کنید، پروانه کولر به سرعت متوقف گردد، نشان‌هنده اندازه نامناسب تسمه می‌باشد. باید بدانید در حالتی که تسمه درست انتخاب شده باشد، هنگام خاموش شدن کولر حداقل پروانه کولر ۵ دور می‌چرخد و سپس از حرکت می‌ایستد.

این محتوا به شما پیشنهاد می شود :   فیلتر هوای کولر آبی چیست و چه مزایایی دارد

 

 

اهمیت تعویض تسمه کولر آبی

مشکلاتی که در اثر خرابی تسمه، شل بودن یا سفت بودن آن به وجود می‌آید عبارتند از:

  • ایجاد هوای گرم به دلیل عدم قدرت موتور برای انتقال قدرت چرخش به پروانه‌ها و افت تولید جریان هوای خنک
  • تاپ برداشتن پروانه کولر آبی، به دلیل تنظیم نبودن تسمه و ایجاد فشار به قطعات داخلی کولر
  • ایجاد سر و صدای زیاد به دلیل عدم تنظیم اندازه تسمه و فشار وارده به پروانه کولر
  • خراب شدن یاتاقان به دلیل فشار به سیستم مکانیکی کولر، به دلیل مناسب نبودن چرخش پروانه‌ها
  • خرابی دینام کولر آبی به دلیل فشار زیاد به آن برای تولید هوای خنک و چرخاندن پروانه‌ها

 

روش تعیین اندازه تسمه

اندازه تسمه کولر آبی متناسب با سایز ظرفیت کولر تعیین می‌گردد و احتمال دارد در برندها و مدل‌های مختلف متفاوت باشد. در حقیقت اندازه آن به فاصله میان دینام و پروانه کولر بستگی دارد که در هنگام نصب کولر آبی در تهران باید به آن توجه نمایید. لازم به ذکر است برای اینکه بتوانید اندازه تسمه کولر را از روی تسمه قدیمی تعیین کنید یک فرمول محاسباتی ساده وجود دارد که از روش زیر به دست می‌آید:

 

 

محاسبه تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی

 

در این فرمول باید مقدار فاصله بین قطر بزرگ و قطر کوچک پولی‌ها را بر حسب میلی‌متر در نظر بگیرید. همچنین حرف L نشان دهنده طول تسمه، حرف D نشان دهنده فاصله مرکز پولی‌ها، A و B نیز به ترتیب قطر پولی‌ها هستند. توجه نمایید منظور از پولی قسمتی از کولر است که تسمه بر روی آن قرار می‌گیرد. برای اینکه اعداد بالا را به درستی تعیین کنید، در ابتدا پیچ‌های نگهدارنده موتور را کمی شل نمایید تا موتور دقیقاً در وسط شیارها قرار بگیرد، سپس با یک متر اندازه‌ها را به صورت دقیق اندازه‌گیری کنید و در فرمول جایگذاری نمایید.

 

نکات تعویض و تعمیر تسمه کولر آبیتعیین اندازه تسمه

 

 

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده متوجه شدیم که اگر تسمه کولر خراب باشد می‌تواند فشار زیادی به موتور وارد کند و عملکرد کولر را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توجه به عملکرد صحیح تسمه تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی در هنگام نصب کولر آبی از عوامل مهم افزایش کارایی این سیستم سرمایشی محسوب می‌شود. در همین راستا در صورت وجود مشکل می‌توانید با کارشناسان مجموعه سرویسیار24 برای نصب یا  تعمیر کولر آبی در تهران تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *